Za profesionalce

Uniforme v gostinstvu in hotelirstvu

04 / 2020

Bela kuharska uniforma od nekdaj simbolizira čistočo in profesionalizem v kuhinji, belo-črna kombinacija urejenost in strokovnost v strežbi. V gostih uniforma vzbuja zaupanje, med kuharji in natakarji stanovsko pripadnost. Podobno je tudi pri ostalih poklicih v gostinstvu in hotelirstvu. Kako pa se delovna oblačila prilagajajo funkcionalnosti in modi, smo se pogovarjali z Mirjano Jerončič, direktorico podjetja Kemtex iz Nove Gorice.

1. S prodajo delovnih uniform se ukvarjate več kot 25 let. Kaj je tisto, zaradi česar vam kupci zaupajo že tako dolgo? 
Jerončič: Leta 1994 smo začeli sodelovati z italijanskim proizvajalcem Siggi in ga počasi, a vztrajno vključevali v konkurenčno ponudbo na slovenskem trgu. Kar takrat ni bilo ravno lahko, saj je pri nas delovalo kar veliko število domačih tekstilnih podjetij, ki so z delovnimi uniformami oskrbovala uniformirane delavce. Žal je naša tekstilna industrija kmalu padla v hudo krizo in so podjetja ena za drugo zapirala svoje proizvodnje, mi pa smo z obogatitvijo ponudbe z dodatnima dvema velikima italijanskima proizvajalcema, Giblors in Isacco, dobili svojo tržno nišo. 
Danes imamo v našem prodajnem naboru oblačila za čisto vse poklice, ki potrebujejo uniformo. Največ prometa pa trenutno ustvarjamo z gostinskim in medicinskim sektorjem. Naša prednost je, da lahko kombiniramo oblačila treh vrhunskih proizvajalcev in tako stranki ponudimo nešteto možnih kombinacij v vseh velikostih, od XS pa vse do 5XL. Rok dobave je kratek, od 7 do 10 dni, kar je zaposlenim v gostinstvu tudi velikokrat zelo pomembno. Cene pa imamo že vsa leta veleprodajne.

2. Kaj je poleg udobnega kroja pomembno pri izbiri kuharske jope? Ali bombaž še vedno velja za najboljšo izbiro? 
Jerončič: Italijanski proizvajalci so poznani predvsem po nezgrešljivem stilu, ki se mu do potankosti posvetijo. Seveda pa to ni dovolj. Vsi trije naši poslovni partnerji razvijajo svoje kolekcije v sodelovanju z osebami, ki jih nosijo, in na ta način iz prve roke izvejo, kaj je pri oblačilu pomembno. Slavni kuharski mojster Massimo Bottura ima v katalogu proizvajalca Giblors (njegov ambasador je od leta 2007) celo svojo kuharsko jopo, ki je nastala po njegovih zamislih in priporočilih. Podjetje Siggi pa je v sodelovanju s pri sosedih zelo gledano oddajo MasterChef Italia že pred leti razvilo kolekcijo kuharskih uniform in predpasnikov MasterChef, ki je postala prava prodajna uspešnica tudi med ljubiteljskimi kuharji (naprodaj je samo v Italiji). 
Poleg lepih, čistih linij, je pri kuharski jakni pomemben udoben kroj, kakovostna tkanina, ki je mehka in lahka, da diha, in hkrati močna, da se s pogostim pranjem ne uniči. Na področju tkanin so v zadnjih letih razvili nekaj visoko kakovostnih mešanic ter nano obdelavo materialov, da se ta kar najboljše obnesejo v bojnih razmerah, kot jim včasih rečejo v kuhinji. Bombaž je pri naših kupcih še vedno najbolj iskan. Se pa vedno več uporabnikov odloča za nadomestne materiale, kot je tencel, ki so neprimerljivo bolj vzdržljivi od bombaža. Za udobje je pomembna tudi elastičnost materialov, tako da je kar veliko artiklov iz mešanice z elastanom.

3. Kaj pa barve - se po obdobju barvnih (črne, modre, bordo...) zopet vračajo bele kuharske jope? 
Jerončič: Kot že rečeno, Italijani so »trend setterji«, ko gre za oblačila. Nekako bi rekla, da gredo s tokom naprej, da iščejo nove izzive in nove poglede na svoje delovno okolje, pa tudi na okolje, v katerem se znajdejo njihove stranke, ko se želijo razvajati z dobro hrano. Zato se s stalnim spreminjanjem in prilagajanjem vsebine lokalov, ki postajajo vse bolj urbani in moderni, spreminja tudi hrana, ki jo ponujajo, in seveda obleka, v kateri kuhajo in strežejo. Moderen stil je trenutno »urbani chic«, barven in igriv, seveda pa je in bo črno-bela klasika vedno v modi. Pri odločitvi gre le za to, da za primeren ambient izbereš primeren stil. 
Mislim, da večina slovenskih chefov kar dobro sledi kuharskim trendom, saj se pogosto povezujejo in izmenjujejo izkušnje na raznih izobraževanjih in sejmih doma in v tujini. Ostali sledijo predvsem trendu ugodnih cen za dobro blago. In tudi zanje imamo bogato izbiro tako oblačil in obutve kot tudi namiznega tekstila.

4. Pri kuharskih hlačah se zdi, da se pepita vzorec in stil poslavljata. Se motim?
Jerončič: Pri kuharskih hlačah je najbolj pomembno, da so lahke in udobne. Najbolje prodajan artikel so črne hlače z elastanom. Te lahko izgledajo zelo klasične, če jih kombinirate z lepo enostavno belo kuharsko jopo, ali zelo moderne, če jim dodate na primer črno ali vojaško zeleno jopo z usnjenimi dodatki. Potrdim lahko, da bele in pepita hlače, ki so bile nekoč simbolično oblačilo vsakega kuharja, niso več aktualne, čeprav jih imamo vsi še vedno v prodajnem programu. Proizvajalci skušajo z inovativnimi kroji in materiali (z elastanom, denimo) oživiti njihovo prodajo. V vseh barvah in vzorcih kuharskih hlač se dobijo tudi pokrivala in kuharske rutice. Med pokrivali za kuharje so najbolj priljubljene »bandane« (naglavne rute) in kuharske kape na balon. Nekaj zanimivih pa se dobi tudi v novem modernem stilu, primernem tudi za strežbo.

5. Je zaskrbljenost kuharjev, da bela uniforma po delu v kuhinji, pranju pri visoki temperaturi in sušenju v stroju ne bo več bela in udobna, upravičena?
Jerončič: Pravilno vzdrževanje oblačil je zelo pomembno, če želimo, da ta zdržijo dlje časa. Glede na to, da naši trije proizvajalci vse tkanine testirajo v lastnih laboratorijih in imajo zanje pridobljene tudi različne certifikate kakovosti, je našemu kupcu potrebno le slediti navodilom na etiketah. Če se držite navodil za vzdrževanje, bodo vaša oblačila ostala kot nova zelo dolgo časa. To kupcu zagotavlja proizvajalec. Materiali so seveda različni in tudi navodila za pranje in sušenje so različna. Nekatere bolj fine tkanine se ne perejo na visokih temperaturah, ampak se za odstranjevanje trdovratnih madežev svetuje uporaba dodatnih čistilnih sredstev v spreju ali prahu, ki so na našem tržišču prisotna že zelo dolgo in lahko ohranijo oblačilo čisto in celo.

6. Vezenje imen in logotipov na kuharske jope je vedno bolj zaželeno. Se ukvarjate tudi s tem?
Jerončič: Pri nas uredimo tudi personalizacijo oblačila. In sicer v obliki tiska ali vezenja imena ali logotipa, ki ga izvajajo naši zunanji partnerji. Označba oblačil na ta način je marsikje pomembna reklama blagovne znamke in veliko kupcev se odloči zanjo. V kuhinji se vezejo predvsem imena, da se kuhar lahko z urejeno podobo predstavi navzven, pa tudi, da se oblačila po pranju ne zamenjujejo. V strežbi in drugih poklicih se odločajo le za vezen ali tiskan logotip lokala oziroma podjetja. 

7. Kakšni so trendi delovnih oblačil v strežbi? Še vedno klasika, bela srajca in črne hlače?
Jerončič: Tudi v strežbi je ponudba razdeljena na moderno trendovsko kolekcijo, klasično kolekcijo in evergreen kolekcijo delovnih oblačil, po katerih je vedno povpraševanje. Trendovska kolekcija je začasna, artikli so novi, sveži, materiali so zanimivi in posebni, stil je drzen in mladosten. Ker se vsako leto obnavlja, ostanejo v prodaji najboljše sprejeti kosi, ostali so zamenjani z novimi trendi. Veliko je predpasnikov, tako visokih kot nizkih, ozkih srajc, zemeljskih barv in karo vzorcev, usnjenih dodatkov, naramnic... Moden je dodatek jeansa. Klasična kolekcija pa je polna brezčasnih modelov v črni in beli barvi, izdelanih iz široke palete različnih materialov za različne potrebe. Kroji so kljub oznaki »klasično« udobni in sledijo modnim smernicam.

8. Kakšni materiali so za strežbo najprimernejši in zakaj? 
Jerončič: V strežbi je predvsem veliko povpraševanje po poliestrskih predpasnikih in hlačah, ki odlično prenesejo pogosto pranje, in po hlačah z dodatkom elastana. Pa tudi po srajcah iz mešanice bombaž/elastan, ki omogočajo maksimalno udobje in gibljivost med delom. Seveda obstajajo težji in lažji materiali za različne letne čase in za različne lokacije. Na morju na primer ne potrebujejo debelih hlač z mešanico volne niti poleti, v višje ležečih krajih pa ne najtanjših bluz niti poleti. Večina se vseeno odloča za srednjo pot, materiale, ki so primerni za čez celo leto. In takih je v naši ponudbi največ.

9. V ponudbi imate tudi uniforme za hotelske poklice. Se kroji, materiali in modne smernice spreminjajo tudi pri njih?
Jerončič: Pravijo, da so portir, receptor in sobarica ogledalo hotela. Zagotovo je prvi vtis na gosta zelo pomemben in tudi v tem sektorju je vsako leto nekaj novosti. Poleg ličnega urejenega izgleda receptorja je pomembna funkcionalnost njegovega oblačila, ki mora biti udobno in zračno. Ker se ta oblačila ne perejo tako pogosto kot na primer kuharska ali natakarska, se zanje uporabljajo tudi nekoliko bolj fini materiali in različne mešanice z volno, viskozo, rayonom in elastanom. Na izbiro je veliko barvnih in vzorčnih dodatkov, kot so kravate, metuljčki in ovratne rutke, ki dajo piko na i. Tudi sobarice so uniformirane, največkrat z dvodelno uniformo iz tunike in hlač. Izbira je tudi zanje izredno velika, kroji so udobni, materiali raztegljivi in enostavni za vzdrževanje.

10. Pomemben del delovne uniforme v gostinstvu je obuvalo, saj gre za poklice, kjer so zaposleni večino časa na nogah. So na tem področju kakšne novosti?
Jerončič: V zadnjih dveh letih sta tako Giblors kot Isacco poleg oblačil v svoj prodajni program vključila tudi delovno obutev. Giblors ponuja špansko blagovno znamko Dian, ki izdeluje udobno in lično obutev za vse poklice v hotelirstvu in gostinstvu. Odlikujejo jih ergonomski vložki za podplate brez bolečin, vrhunski pralni materiali (tako naravno kot umetno usnje in tekstil) ter nedrseči podplati. Hit so trenutno športni copati za strežbo, ki so dobavljivi v barvnih kombinacijah z delovnimi oblačili in dodatki. Vrhunska pa je tudi kuharska obutev v udobni, a moderni izvedbi. Obutev je opremljena z vsemi potrebnimi certifikati, ki jih zahteva varnost pri delu.

11. Ob koncu se glede na situacijo s koronavirusom, ki je prizadela celoten sektor gostinstva in turizma ter vse, ki smo z njim povezani, ne morem izogniti vprašanju, kako se s tem spoprijemate v Kemtexu? 
Jerončič: Upamo, da nam bo poletje prineslo veliko spremembo in da smo se v teh mesecih naučili pomembnih stvari. Da poskrbimo zase, za svojo družino, za naravo in okolico, v kateri živimo in delamo, ter za dobre medsebojne odnose. Potrebujemo predvsem veliko optimizma za prebrodit te negotove čase. Potrudili se bomo, da bomo svojim strankam, ki so trenutno v podobnem položaju kot mi, ponudili roko, da ponovno skupaj zrastemo.

Tekst: Urša Cvilak.  Foto: arhiv proizvajalcev

Celoten članek je objavljen v Katalogu opreme za gostinske lokale in hotele 2020.

Deli na
12 / 2023
Ni vsaka obutev primerna za vsako nogo
Ljubljansko podjetje Protrade se ukvarja s prodajo delovne in ortopedske obutve že 34 let. Njihovo poslanstvo je ponuditi kakovostno obutev zlasti tistim, ki preživijo večino dneva na nogah, torej tudi zaposlenim v gostinstvu in hotelirstvu. V ponudbi imajo obutev svetovno priznanih znamk in najrazličnejših...
12 / 2023
Ko zadiši po vrhunski kavi in čaju
V podjetju Gastpro iz Kamnika so strokovnjaki za najbolj priljubljene tople napitke, saj z vrhunskimi specialnimi kavami in premium čaji že vrsto let oskrbujejo restavracije, gostinske lokale, hotele doma in po svetu, ter tudi vse ljubiteljske navdušence, ki si skodelico odličnega napitka radi pripravijo...
05 / 2023
Trendi pri postrežbi hrane in pijače
Celjsko podjetje Alpeks, ki gostince že več kot 30 let oskrbuje z opremo za pripravo, serviranje ter postrežbo jedi in pijač, je po treh letih premora ponovno pripravilo srečanje z gostinci. Tokrat so v ljubljanskem hotelu Intercontinental povabljeni predstavniki gostinskih obratov in hotelskih...
Za profesionalce Pregled vseh člankov

Novičke

Bodite med prvimi obveščeni o aktualnih dogodkih,
tečajih, novostih iz sveta kulinarike ...

Prijava uspešna

Soglašam, da podjetje UMAMI d.o.o. vpisane podatke uporabi za
namene obveščanja o novostih in posebnih ponudbah.